reede, 13. jaanuar 2012

REEDE JA 13. KUUPÄEV

Hommikul on pea helge ja silm selge. Nii me siis võtsimegi ette väikese 4-täheliste sõnade lugemise.
Sõnad ja pildid olid siis sellised. Sättisime pildid üksteise kõrvale, siis tuli sõna kokku lugeda ja õige pildi juurde panna. Raskemad sõnad olid VARES (5 tähte) ja LAUT (kas tugev või nõrk, T või D) Kohal oli 14 last ja kõik said proovida enda tarkust. Lapsed olid tublid!!!!
Millised puudused olid? 
Minupoolne  "viga" oli see, et tegelikult ei peaks nad sellise asjaga veel tegelema....! Piisaks täiesti häälimisest, s. t. lihtsalt tähtede nimetamisest ja nende põhjal sõna ütlemisest, ilma tähti nägemata/kasutamata. Ja häälimine on lastel tõesti selge.  Kuid aeg läheb ruttu ja laste areng veel kiiremini! Ei taha "rongist ju maha jääda"! 
Kõik lapsed ei tunne veel kõiki tähti. Täishäälikud on selged, kui täppidega tähti mitte arvestada - need lähevad omavahel lihtsalt segi. Raskusi on kaas- ja sulghäälikutega.
Kuidas õpetada tähti?

  • Kodus kasuta võimalust, kui näiteks süüa teed! Pane tähed lauale ja nimeta neid! Laps näitab sulle nimetatud tähe. 
  • Vaata koduteel/kaupluses/linnas/tänaval silte! Lase lapsel nimetada tähti! Küsi, kas seal on sinu nimetatud tähte!?Joonistage tähe kuju liivale, lumele...Sama "nõksu" võite kasutada ka lugemisel. See on lapsele huvitavam, kui kodus laua ääres istuda. Laps kirjutab sinu nimetatud tähe paberile. Mitu korda järjest! Esialgu sinu abiga, siis juba ise!
  • Koos lapsega tegutsedes ära kasuta sõna "ei". 
  • Pildil olevat mängu võid mängida ka sõna alguse- või lõputähe leidmisega.

Enne hommikusööki tegime tuuri saali, sest lugemine väsitas väga ära ja nüüd tuli natuke puhata. Puhkuseks on kõige parem asi jooksmine saalis, no väikeste "võtetega".

Peale hommikusööki käisime saalis laulmas ja pille mängimas. Huvitav oli!!

Täna jäi  pisut rohkem aega ka lihtsalt mänguks. Mäng peaks olema  ju lapse põhiline tegevus enne kooli nii lasteaias kui kodus. kahjuks jääb selleks aega vähe!

Tüdrukud sõitsid lennukiga reisile. Magnetilised pildid aitasid lennulik õhku tõusta.
Mattias ja Rebeca panid 3osalistest piltidest naljakaid loomi kokku . Küll oli lõbus!!
Tagumises toas valitses täielik kaos! Kuni vali lärm eriti ei häiri, ma sinna ellu eriti ei sekku. No ja siis annab asju aru peale pärast ajada - mitte keegi pole seal ju mänginud!

Õue! Õue! Õue!






Saime pisut aega ka omapead olla, enne kui teised rühmad õue tormasid.
KELGUMÄEL PEAB KEHTIMA REEGEL: MÄELE LÄHED MÄE TAGANT TREPIST, ALLA SÕIDAD KOLMEST KÜLJEST, MITTE MÄE TAHA!
Lihtsalt see meelde ei jää! Nagu võõrkeeles oleks räägitud! Kui laps eksib ja siis nime hüüad, võetakse kohe õige suund!!


Lõuna ajal lugesime lubatud raamatut "Karsumm!" 
Lugu on Tiibeti muinasjutu järgi värsslooks kirjutanud Ralf Parve, 1958. a. 
Kartsin pisut, et ehk lapsed ei kuula nii pikka "luuletust". Algul ikka jutustasime ja arutlesime mõned leheküljed lahti. Kuid sain aru, et seda polegi vaja! 
Et lugu oli pikk, siis pidime leppima ühe korra lugemisega. Noja, nagu ikka, hakkas Rando protestima, et tuleb teist korda ka lugeda.Lubasin seda teha peale laste ärkamist, kuid siis tuli ajast puudu...Eks siis edasipidi. Raamat oli lastele peale lõunat vaamiseks olemas.

Meil oli tore päev! Kuidas teil, head emad ja isad?

Kommentaare ei ole: